1
AdActive Online Marketing
Haal meer uit je digitale communicatie door het creëren van de beste digitale ervaringen en contactmomenten. AdActive bereikt je doelgroep op het juiste moment, op de juiste plaats met de juiste boodschap!

Waarmee kunnen wij je helpen?
Maak een keuze
Gevonden worden in Google
Fans activeren met content
Digitale oplossingen

17 Feb 2018 5 tips voor meer resultaat met je Google Adwordscampagnes

Het inzetten van Google Adwords kan een goede investering zijn zolang je hiermee het gewenste resultaat behaalt. Maar een slecht ingerichte Adwordscampagne kost meer geld dan het oplevert. Daarom 5 tips die direct tot resultaat leiden.
1. Campagnestructuur
Een goede campagnestructuur vormt de basis van een optimale Adwordscampagne. Zonder een logische structuur wordt de campagne als snel onoverzichtelijk en dus moeilijker te managen. Wanneer de campagnestructuur op orde is merk je al snel resultaat. Budgetten zijn beter te beheren en je ziet in een oogopslag welke zoekwoorden en advertenties goed en minder goed presteren.

Groepeer in één advertentiegroep zoekwoorden en advertenties met daaraan gekoppeld de landingspagina. Hiervoor kan je website het uitgangspunt zijn. Elke advertentiegroep vertegenwoordigt dan een pagina of categorie op je site. Consistentie in deze drie elementen zorgt voor een hogere doorklikpercentage (CTR) en lagere CPC-bedragen.


De kwaliteit en relevantie van de landingspagina draagt bij aan een goede gebruikerservaring van de bezoeker. Bekijk de bestemmingspagina waarnaar de advertentie verwijst en zorg ervoor dat de acties of producten uit je advertentie op deze pagina duidelijk naar voren komen. Als mensen niet te zien krijgen wat ze verwachten, is het mogelijk dat ze je website snel weer verlaten, wat niet ten goede komt aan de kwaliteit van je campagne.

2. Sluit zoekwoorden uit
Dit is een kans die vaak wordt onderschat of vergeten. Zorg dat je advertenties niet worden weergeven in combinatie met zoekwoorden die niets met jouw dienst of product te maken hebben. Stel je hebt een webshop in digitale piano’s. Je wilt in dit geval gevonden worden met ‘Digitale piano kopen’, maar niet met ‘Vleugel piano kopen’. Sluit dus ‘vleugel’ uit van je zoekwoordenlijst. Daarmee vertel je aan Google wat je niet verkoopt en waarmee je advertentie niet geactiveerd mag worden. 

Tip: kijk regelmatig naar het rapport ‘Zoektermen’ om te zien met welke zoekwoordcombinaties je advertenties nog meer worden vertoond. Zitten hier zoekwoorden bij die niet relevant zijn voor jouw business, sluit ze dan uit van de campagne.

Het uitsluiten van zoekwoorden resulteert in minder (irrelevante) klikken, een betere advertentierelevantie en CTR en een hogere conversieratio.

3. Optimaliseer je Adwords-advertenties
Het doorklikpercentage (CTR) is een belangrijke indicator van de kwaliteit en de effectiviteit van je advertenties (CTR is aantal zoekopdrachten / aantal klikken = doorklikpercentage). Zijn je doorklikpercentages te laag, dan is het tijd om je advertenties onder de loep te nemen en te verbeteren. Hoe de aandacht trekken van jouw doelgroep?
  • Gebruik de belangrijkste zoekterm uit de betreffende advertentiegroep in de advertentietekst;
  • test met het stellen van een vraag in de koptekst;
  • benoem je belangrijkste USP’s;
  • formuleer een duidelijk call to action: vertel wat de (be)zoeker moet doen of kan verwachten op de landingspagina. Meld je aan, vraag een offerte aan;
  • creëer urgentie: een belangrijke beïnvloedingstechniek waar veel mensen gevoelig voor zijn. Maak bijvoorbeeld gebruik van de countdown-functie;
  • test met in ieder geval 3 advertenties per advertentiegroep waarin je verschillende boodschappen uitprobeert om te kijken welke het beste presteert.
4. Gebruik alle mogelijke advertentie-extensies
Vaak worden de advertentie-extensies over het hoofd gezien. Maar juist deze extra toevoegingen aan je advertenties zorgen er voor dat ze meer opvallen. Ze kunnen een echte boost geven aan je campagne en zorgen dat je meer klikken uit je budget haalt. 

Maak gebruik van alle extensies die relevant zijn voor jouw bedrijf. Denk aan aanvullende bedrijfsinformatie zoals adres en telefoonnummer, maar ook promoties, highlights of extra links naar webpagina's.




5. Je biedstrategie instellen
Google Adwords biedt verschillende biedstrategieën. De strategieën kunnen gericht zijn om verbeteringen aan te brengen in het aantal conversies, het aantal klikken en het rendement op advertentie-uitgaven en/of het conversiepercentage. Afhankelijk van wat je wilt bereiken met je Adwordscampagne licht ik er twee uit:
  • Klikken maximaliseren: AdWords zal biedingen automatisch aanpassen met als doel om zo veel mogelijk klikken naar je website te genereren binnen het vastgestelde dagbudget. Deze strategie is minder geschikt als het campagnedoel is om zo veel mogelijk conversies te behalen; 
  • verbeterde CPC: een flexibele biedstrategie die automatisch biedingen verhoogt voor klikken waar de kans groter is op een conversie. Voor deze strategie moet je conversies meten en importeren in Google Adwords.
Basisprincipes
Bovenstaande tips zijn slechts een greep uit de vele mogelijkheden die Adwords biedt en zijn de basisprincipes van een goede campagne. Hopelijk helpt het je op weg om een eerste verbeterslag te maken. Neem voor meer advies bij het opzetten of optimaliseren van een goede Adwordscampagne contact met ons op.
POSTS

17 Feb 20185 tips voor meer resultaat met je Google Adwordscampagnes

Het inzetten van Google Adwords kan een goede investering zijn zolang je hiermee het gewenste resultaat behaalt. Maar een slecht ingerichte Adwordscampagne kost meer geld dan het oplevert. Daarom 5 tips die direct tot resultaat leiden. Lees verder
Hoe in te spelen op de nieuwe Facebook-update
Wat is Facebook engagement bait?
Inhaakkalender 2018
Kerstgroet 2017
   Persoonlijk
   Up-to-date kennis
   Creatief
   Korte lijnen
AdActive
AdActive Online Marketing
Dokter Holtropstraat 61B
3851 JG Ermelo

Laat ons met je meedenken!

Omschrijf je uitdaging*

Naam*

E-mail*

Telefoon
Verstuur