Stories & Cases

Een spiksplinternieuwe digital marketing update juni

Wat viel ons de afgelopen weken op? Lees hier de digital marketing update.

Datum: 9 juni 2022
Geschreven door: Charlotte

Geen third-party cookies meer. En nu?
Door het verdwijnen van de third-party cookies vervallen veel advertentiemogelijkheden. Zo zijn Safari en Firefox al gestopt met deze cookies en is aangekondigd dat Google Chrome hier eind 2022 ook geen opties meer voor biedt. Adverteerders zullen dus op zoek moeten gaan naar alternatieve advertentiemogelijkheden. De oplossing wordt gezien in contextueel adverteren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 81% van de consumenten liever advertenties ziet die passen bij de content dan onderbrekingen met irrelevante advertenties. Dus ga voor passende content die interesse en vertrouwen wekt en past bij de doelgroep. Zeker voor een branding banner/displaycampagne is deze optie zeer interessant. 

Advertentie inkomsten TikTok flink in de lift!
Het afgelopen jaar zijn de advertentie inkomsten bij Tiktok meer dan 3 keer zo hoog geworden. Analistenfirma Insider Intelligence meldt op basis van onderzoek dat dit zo’n 13,1 miljard dollar is (bron). Dat is meer dan Twitter en Snapchat bij elkaar en is voor meer dan de helft afkomstig van Amerikaanse gebruikers. Dat is op zijn minst opmerkelijk in verband met de privacy issues met het Chinese moederbedrijf achter TikTok. Amerikaanse techbedrijven zijn nu aan het praten om te kijken naar mogelijkheden om de data op Amerikaanse servers op te slaan, zodat een verbod van de Amerikaanse overheid op het Chinese bedrijf voorkomen kan worden. Het blijft spannend hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.

Geen vierkante foto’s meer in Instagram: daar waar het allemaal mee begon
Iedere Instagram gebruiker zal zich de vierkante foto’s nog herinneren. Het was hét ding waarmee Instagram anders was dan de andere Social Media, maar de iconische vierkante foto’s gaan verdwijnen! Instagram-chef Adam Mosseri geeft aan dat het doel van deze verandering een betere smartphone ervaring is, er zal eerst mee getest worden voordat het bij iedereen uitgerold wordt. Kritiek is er genoeg. Men vindt dat het zo wel erg veel op TikTok begint te lijken. Straks zijn dus niet alleen de stories verticaal, maar kijk je ook naar verticale reels en posts. De update is nog niet bij iedereen doorgevoerd, maar dat zal niet lang meer duren.

Nieuwe regels voor online verkoop sinds 28 mei: echte korting en echte reviews
Even een herhaling van de belangrijkste nieuwe regels voor online verkoop kan in deze recap niet ontbreken! Sinds het ingaan van de nieuwe wetgeving op 28 mei is het moeilijker om nep-reviews te plaatsen en worden consumenten eerlijker geïnformeerd over aanbiedingen. Echte korting: "Een webwinkel die een product of dienst aanprijst via het ‘van-voor’-principe, moet bij de van-prijs de laagste prijs tenminste dertig dagen voorafgaand aan de kortingsperiode is gebruikt melden.” Echte reviews: Ook moeten online verkopers eerlijke reviews garanderen. Dat mogen dus geen bots of gekochte reviews zijn. Lees hier het uitgebreide artikel. 

NFT test op Instagram en binnenkort ook op Facebook
Nee er komt geen NFT (non-fungible tokens) handel op Instagram, maar je kunt binnenkort wel op Instagram laten zien dat je NFT eigenaar bent, net zoals op Twitter. Deze digitale verzamelitems zullen niet alleen platte NFT’s worden, maar ook augmented reality NFT’s. Het zal eerst getest worden in Amerika en later naar Europa overwaaien. Je herkent straks de NFT’s aan het speciale NFT vlaggetje. Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, hoopt dat hierdoor meer mensen in aanraking komen met de NFT’s, want lang niet iedere Social Media gebruiker kan vertellen wat het inhoudt en daar moet verandering in komen vinden ze bij Meta. Wij zijn benieuwd hoe de test in Amerika verloopt en op welke termijn het bij ons beschikbaar wordt.

Nieuw: Google multisearch zoeken
Om gebruik te maken van multisearch heb je Google Lens nodig. Hoe dit werkt: Je opent de Google app op je telefoon en klikt op het Lens icoontje. Kies een schermafbeelding of maak een foto en klik op de ‘Add to your search’ knop. Zet in de zoekwoorden bijvoorbeeld een kleur en er wordt gezocht naar een artikel dat lijkt op jouw foto, maar dan in de kleur die je getypt hebt. Handig toch? Kijk hier voor de uitgebreide uitleg van Google met foto’s en een video. Dan weet je precies hoe het werkt! 

Zo werkt het bijvoorbeeld ook met een foto van je kleding met het zoekwoord ‘combinatie’ of een foto van je planten met ‘verzorging’? Zo krijg je specifieke tips over je foto, scheelt het een hoop typwerk en krijg je gelijk relevante resultaten. Nog een andere leuke functie van Google Lens is dat je bijvoorbeeld een foto kunt maken van een bepaalde tekst en dit kunt laten vertalen. Je kunt je voorstellen dat Google Afbeeldingen hierdoor nog belangrijker worden voor jou als bedrijf! Zorg daarom altijd voor goede alt-teksten, omschrijvingen en unieke bestandsnamen, zodat je van deze nieuwe ontwikkeling kunt profiteren!

Google Ads ontwikkelingen Google Marketing Live Event Zürich
Tijdens het Google Marketing Live Event in Zürich zijn er een aantal nieuwe functionaliteiten gelanceerd. Wij lichten er een paar uit de betrekking hebben op Google Ads:

Direct chatten vanuit de zoekmachine: eind 2022
Je kunt hiermee als adverteerder een chat-knop toevoegen aan de advertentie, waarmee de bezoeker jou direct een vraag kan stellen. Zoals bij elke live chatfunctie moet jouw klantenservice natuurlijk wel snel reageren, anders haakt de bezoeker af.

Asset library komt beschikbaar voor alle vormen van Google Ads
Hiermee kun je eenvoudig alle foto’s en video’s met je hele team delen, bijvoorbeeld in combinatie met Google Drive, zodat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt staan en je eenheid in de content uitstraalt.

Nieuwe Google tag voor conversie metingen
Simplified tagging wordt ingezet door Google om de privacy van de bezoeker beter te waarborgen. Door geen tussen-server meer te gebruiken, wordt de privacy van de bezoeker niet geschonden en heb je als bedrijf toch de data die je nodig hebt binnen handbereik.

Productfeed Ads komt op meer plaatsen in YouTube beschikbaar
Waar voorheen alleen Productfeeds getoond werden in het in-stream gedeelte, zal het binnenkort ook mogelijk worden om de Ads in de zoekresultaten en in de YouTube Shorts te tonen. Een mooie manier om nog meer zichtbaar te zijn als bedrijf!

In de komende periode verwachten we dat de functionaliteiten stap voor stap in gebruik genomen kunnen worden! Genoeg leuke ontwikkelingen dus, we helpen je graag bij de optimalisatie van jouw bestaande campagnes en het optimaal inzetten van deze nieuwe functionaliteiten. Bel ons gerust voor een spar-moment, wij helpen je graag!

Bronnen:
Emerce.nl
Adformatie.nl
Dutchcowboys.nl
Frankwatching.nl
Marketingfacts.nl
Blog.google

Blijf up to date met de updates van AdActive Digital en volg ons op Facebook en Instagram!

We gaan graag vol in actie voor jouw project.

Kom in contact
Algemene voorwaarden|Privacy verklaring