Stories & Cases

Het belang van offline conversiemeting

Wat levert een lead je daadwerkelijk op en hoe meet je dat?

Datum: 7 juli 2022
Geschreven door: Ruud

Inzicht in kwaliteit van leads
Offline conversiemeting geeft inzicht in de kwaliteit van je leads. Veel bedrijven zetten digital marketing in om zo veel mogelijk leads te verzamelen tegen zo laag mogelijke kosten. Maar het is pas echt interessant om te weten of een lead uiteindelijk klant is geworden. Dat doe je dus door het meten van offline conversies!

Een voorbeeld: via Google Ads komt een lead binnen bij de afdeling verkoop en die mag een offerte uitbrengen. Als de offerte doorgaat kan die gekwalificeerd worden als een goede lead. Deze data kan weer worden teruggestuurd naar het Google Ads account. Op deze manier kun je precies zien dat de lead kwalitatief was, maar ook dat je ingezette zoekwoord en advertentie het gewenste effect hebben gehad. Met automatisch bieden 'Conversies maximaliseren' kan Google hier nu zelfs nog beter op sturen. Je laat je Google Ads campagnes nu dus niet optimaliseren op offertes, maar op daadwerkelijke klanten! 

Hoe werkt het?
Als een bezoeker op je zoekadvertentie klikt, dan genereert Google automatisch een unieke Click ID (GCLID). En als de bezoeker vervolgens een aanvraagformulier invult op je landingspagina voor een advies of een aanvraag, worden de formuliergegevens inclusief GCLID meegegeven aan bijvoorbeeld je CRM pakket of spreadsheet. Zodra er een offerte is uitgebracht en uiteindelijk een order wordt, dan worden deze gegevens weer teruggestuurd naar Google Ads. Nu kun je de offline conversies koppelen aan de zoekwoorden, advertenties, advertentiegroepen en campagnes die ze hebben gegenereerd.

Een voorbeeld van Google Ads:
"Je ontwerpt, maakt en verkoopt op maat gemaakte vergadertafels. Je gebruikt Google Ads om potentiƫle klanten naar je website te halen. Daar kunnen ze contactgegevens achterlaten en een verzoek indienen om te worden teruggebeld door een verkoper. Als een klik op een advertentie resulteert in een lead, omvatten de contactgegevens van de lead ook een GCLID.

1 keer per week bekijken je verkopers de verkopen van die week en sturen ze je de mogelijke klanten (en de bijbehorende GCLID's) die zijn geconverteerd in klanten, samen met de datum en de tijd van elke verkoop. Vervolgen voeg je deze gegevens samen in een spreadsheet, die je uploadt naar uw Google Ads-account. Binnen enkele uren kun je niet alleen zien welke zoekwoorden en zoekopdrachten bijdragen aan het ontvangen van nieuwe inzendingen van leads, maar ook aan feitelijke verkopen, wat natuurlijk nog veel belangrijker is. Met deze nieuwe gegevens bespaar je tijd en kun je jouw investering in Google Ads makkelijker optimaliseren."

Privacy met 'Verbeterde conversies'
Google heeft 'Verbeterde conversies' uitgerold. Om Google te citeren: "Verbeterde conversies is een functie die je kunt gebruiken om de nauwkeurigheid van je conversiemetingen te verbeteren en effectiever te bieden. Deze functie vormt een aanvulling op je bestaande conversietags, doordat gehashte conversiegegevens van jouw website zo naar Google kunnen worden verstuurd dat de privacy wordt gewaarborgd. De functie gebruikt een beveiligd algoritme voor eenrichtingshashing met de naam SHA256 voor gegevens van jouw klanten (zoals e-mailadressen) voordat die naar Google worden gestuurd."

Ga ook aan de slag offline conversiemeting en zorg dat je kwalitatieve leads genereert en dat deze leads klant bij je worden. Wil je hier meer over weten of technische hulp nodig? Laat het dan weten.

Meer weten over offline conversiemeting?

Kom in contact
Algemene voorwaarden|Privacy verklaring