Stories & Cases

Digital marketing update april

Wat viel ons de afgelopen weken op? Bekijk hier de digital marketing update!

Datum: 4 april 2022
Geschreven door: Charlotte

Try before you buy: Pinterest komt met augmented reality-optie
In navolging van IKEA, komt nu ook Pinterest met een augmented reality-tool. Try On for Home Decor noemen ze het. Een tool waarmee je direct kunt zien hoe meubelen in jouw huiskamer staan. Niet zo gek als je bedenkt dat interieurdecoratie op dit moment de grootste en meest populaire categorie op Pinterest is. Meubelen worden tegenwoordig nog veel in fysieke winkels gekocht, maar deze functie kan er nog wel eens voor gaan zorgen dat klanten op afstand sneller bereid zijn om tot een aankoop over te gaan. Je kunt op deze manier gelijk zien of de kleur bij de rest van de meubelen past en of de fauteuil misschien toch een maatje kleiner moet worden.

Op dit moment is deze functie alleen nog in de VS beschikbaar. Producten moeten voorzien zijn van een 3D-tekening om ze via AR te bekijken. Het is dus nog niet voor alle pins beschikbaar, maar er zijn samenwerkingen gestart met grotere meubelbedrijven in de VS om dit de komende tijd verder uit te rollen. Voor consumenten in Nederland is dit nu nog niet zo interessant, maar het is een kwestie van tijd voordat de eerste meubelwinkel in Nederland hiermee gaat starten.

Like-knop voor Instagram stories
Instagram komt met een like-knop voor de stories. Dat is handig, minder dm’s! In de stories staat nu een hartje rechtsonderin, waarmee je op een subtiele manier kunt laten weten dat je de story leuk vindt.

De functie heeft volgens Instagram-baas Adam Musseri 2 doelen; minder dm’s in de inbox van de plaatser én toch feedback op je verhalen. Subtiele feedback welteverstaan, want deze feedback is anoniem. Net als de emoticons die je eerst als reactie kon versturen op een story, is het niet voor anderen zichtbaar dat er een story geliked wordt. De plaatser kan dit wel bekijken. Dat doe je door omhoog te swipen op het verhaal. Je ziet daar niet alleen wie je verhaal heeft bekeken, maar vanaf nu zie je ook hoe vaak je verhaal geliked is en door wie.

Een like, verstopt in de statistieken is toch een stuk subtieler dan een scherm vol omhoogzwevende hartjes, lachende emoticons of vlammetjes, niet waar? :)

Instagram support creatievelingen
Een video maken doe je vaak niet alleen. Waar je bij een traditionele tv-film in de aftiteling hele rijen met credits voorbij ziet komen, is het lastig om dit een plekje te geven in korte, snelle video’s op Instagram. Om dit probleem op te lossen komt Instagram met de mogelijkheid om makers te taggen.

Het werkt als volgt: tag de fotograaf, videograaf, artiest of andere maker en klik op ‘show profile category’ om de rol toe te voegen. Een mooie mogelijkheid om creatievelingen een podium te geven en ze de credits te geven die ze verdienen! Instagram hoopt dat op deze manier zichtbaar blijft wie de makers zijn, ook - en misschien wel juist - als een video vaker gedeeld wordt.

Tijdlijn Instagram eindelijk weer chronologisch
De derde en laatste update over Instagram is wel een hele fijne. De tijdlijn wordt weer chronologisch weergegeven! Minder gedoe met algoritmes die bepalen wat er bovenaan moet komen te staan, maar gewoon het meest recente bericht van de accounts die jij volgt bovenaan, het klinkt best simpel! Toch heeft het lang geduurd voordat dit weer mogelijk werd. Na de nodige kritiek is Instagram overstag gegaan.
Helemaal in het begin was dit ook zo. Een post werd weergegeven op basis van het plaatsingstijdstip en niet op basis van populariteit of andere algoritmes. Tot 2016. Vanaf toen werden populaire berichten bovenaan weergegeven. Resultaat: populaire accounts werden nog populairder. Het terugdraaien hiervan voelt dus een stuk eerlijker. Maar het helemaal uitschakelen van algoritmes zal een illusie zijn. Wij zijn benieuwd hoe jij de nieuwe functie ervaart! Oh en belangrijk om te vermelden: je moet het wel even zelf instellen. 

Twitter shopping
Ja, je leest het goed! Ook Twitter komt met een shopping omgeving. Na Google, Facebook, Instagram en Whatsapp kon ook Twitter niet achterblijven. Vooralsnog wordt het getest in de VS, dus op dit moment is het in Nederland nog niet beschikbaar. Op een Twitter bedrijfsprofiel vind je straks een knop ‘Toon Winkel’. Dit zal vergelijkbaar zijn met Instagram shopping. Je klikt op een product, ziet de informatie en kunt doorklikken naar de betreffende webshop. De functie staat nog wel in de kinderschoenen, maar het zal ons niet verbazen als dit in een rap tempo wordt doorontwikkeld. Op dit moment is de functie gratis. Wellicht lees je in de update van april meer informatie over deze nieuwe functie.

Wet tegen nepreviews aangenomen
Vanaf 28 mei gaat er een nieuwe wet in die ervoor moet zorgen dat nepreviews beperkt worden. Er komt een verbod op het inkopen van nepreviews en ook mogen winkeliers geen reviews plaatsen bij hun eigen producten. Webwinkels moeten alle geplaatste reviews op echtheid controleren, voorafgaand aan de publicatie.

Deze wet zal er ook voor moeten zorgen dat er openheid komt over zoekresultaten. Zo moet op een website altijd zichtbaar zijn waar een sortering op gebaseerd is. Op deze manier moet je eenvoudig kunnen zien of er sprake is van betaalde reclame voor een hogere plaatsing in de zoekresultaten.

De ACM (Autoriteit Consument en Markt) gaat controleren of webwinkels zich aan de gemaakte afspraken houden en kan indien nodig dwangsommen opleggen. Als je de fout ingaat riskeer je een boete van maximaal 4% van de omzet. Het doel is om klanten duidelijker en eerlijker te informeren en de wetgeving gaat vanaf eind mei in de hele EU gelden.

Bronnen:
dutchcowboys.nl
emerce.nl
adformatie.nl

Zo, dat was de update voor deze keer. Blijf up to date onze updates van AdActive Digital en volg ons op Facebook, Instagram & LinkedIn!

We gaan graag vol in actie voor jouw project.

Kom in contact
Algemene voorwaarden|Privacy verklaring