1
AdActive Online Marketing
Wij creëren en optimaliseren online campagnes en oplossingen die bijdragen aan de groei van jouw merk. Van strategie, concept t/m creatie en beheer.

Waarmee kunnen wij je helpen?
Maak een keuze
Strategie / concept
Google Ads
Social advertising
Social content
Bannercampagne
Website / app / platform

08 Apr 2021 Online marketing recap: maart ‘21

Iets later dan normaal, maar graag deel ik een aantal opvallende nieuwtjes op het gebied van digital marketing van de maand maart. Laat je informeren en inspireren.
Instagram Live Rooms
Het succes van Clubhouse is ook Instagram niet ontgaan. Heel toevallig komt Instagram met Live Rooms. Nu is het geen een-op-een-kopie maar er zijn wel gelijkenissen. Met Live Rooms kun je live streamen met vier mensen tegelijkertijd. Van even lekker bijpraten met je vrienden tot het houden van een interview. Met Live Rooms draait het om het creëren van waardevolle gesprekken.

De twee grote verschillen tussen Live Rooms en Clubhouse:
  • Live Rooms zijn video-livestreams. Clubhouse is audio-only
  • Instagram livestreams kunnen 24 uur bewaard worden en zijn dus terug te kijken. Bij Clubhouse is FOMO veel groter want heb je een gesprek gemist, dan verdwijnt deze direct
Voice Search neemt toe in Nederland
Steeds meer mensen maken dagelijks gebruik van Voice Search. Het is het populairst onder jongeren: 44% maakt er gebruik van. Dit percentage loopt af per leeftijdsgroep, met 34% in de groep van 35-49 jaar, 23% in de groep van 50-64 jaar en 14% in de groep van 65-99 jaar. De stijging in Voice Search is toe te schrijven aan het toenemende gebruik van smart speakers in huis, want het gebruik van Voice op smartphones neemt af!

Google Ads Auto Applied Recommendations
Google Ads wil voor ons door steeds slimmer wordende automatisering meer taken uit handen nemen. Vaak is dit een goede ontwikkeling. In het geval van Auto Applied Recommendations - oftewel Automatisch Doorgevoerde Aanbevelingen - vind ik dat je sceptisch mag zijn. Geef niet zomaar alle regie uit handen.

Met AAR worden aanbevelingen voor jouw campagne direct automatisch doorgevoerd, zonder dat je zelf iets aan hoeft te passen. Wel kan je ervoor kiezen welke aanbevelingen gelijk doorgevoerd worden en welke niet. Hier kan je dus zelf weer de regie nemen. Kort gezegd kan je kiezen uit:
  1. Basic: direct doorvoeren van basishandelingen als pauzeren van zoekwoorden met een laag zoekvolume of zoekwoorden die met elkaar conflicteren
  2. Medium: het automatisch uitvoeren van tactische handelingen zoals toevoegen van extensies, aanpassen van biedstrategieën en toevoegen van zoekwoorden
  3. Advanced: hier worden meer strategische aanbevelingen direct doorgevoerd. Denk aan nieuwe tekstadvertenties en verschillende advertentie types zoals dynamisch en responsive
Zelf vind ik deze automatische aanpassingen tricky. Vaak heb ik gezien dat voorgestelde zoekwoorden of advertenties totaal niet overeenkomen met mijn type gewenste zoekwoorden en ads. Dan mist Google toch nog de context van een campagne.

Marketeers gaan in 2021 meer inzetten op Programmatic Advertising
Uit onderzoek van Inhousing.agency blijkt dat marketeers meer gaan uitgeven aan programmatic advertising. Dertig procent doet de werkzaamheden in huis, nog eens dertig procent wil dat gaan doen.

Inkopen van reclameruimte blijft nodig en dus blijft programmatic advertising als vehikel bestaan. De bron van de data zal first party en niet third party zijn.

YouTube daagt TikTok uit
YouTube is in de VS YouTube Shorts gestart. Een platform waarmee gebruikers korte video’s kunnen delen. En ze zijn serieus, want zoals je weet kunnen gebruikers bij TikTok filmpjes met muziek opnemen en publiceren. YouTube heeft licenties getekend met grote platenmaatschappijen, waaronder Sony, Universal en Warner Group zodat ook hier gebruik gemaakt kan worden van muziek.

Bronnen: Frankwatching en Emerce



   Persoonlijk
   Up-to-date kennis
   Creatief
   Korte lijnen
AdActive
AdActive Online Marketing
Dokter Holtropstraat 61B
3851 JG Ermelo

T 0341 217 104

Laat ons met je meedenken!

Omschrijf je uitdaging*

Naam*

E-mail*

Telefoon
De gegevens die je via dit formulier achterlaat worden alleen gebruikt om je van dienst te kunnen zijn en een antwoord te kunnen geven op jouw vraag. Meer informatie vind je in onze privacyverklaring.
Verstuur