1
AdActive Online Marketing
Wij creëren en optimaliseren online campagnes en oplossingen die bijdragen aan de groei van jouw merk. Van strategie, concept t/m creatie en beheer.

Waarmee kunnen wij je helpen?
Maak een keuze
Strategie / concept
Google Ads
Social advertising
Social content
Bannercampagne
Website / app / platform

03 Mar 2021 Online marketing recap: februari ‘21

De maand februari ligt al weer achter ons. Wat waren de meest opvallende ontwikkelingen op het gebied online marketing? Bekijk ze hier.
Wordt 2021 het jaar van Clubhouse?
Het kan je niet zijn ontgaan. Clubhouse is hot! Bij dit social podcastplatform, of misschien beter, audio community, draait het om live audio gesprekken. Een soort groepsbellen. Clubhouse zelf noemt het ‘drop-in audio chat.’ Het unieke aan deze app is dat een gesprek niet wordt opgenomen. Hierdoor ontstaan echte en waardevolle gesprekken. Je kunt deelnemen door alleen te luisteren of mee te praten door verhalen te vertellen of ervaringen te delen.

Ook voor ondernemers kan deze app interessant zijn. Met Clubhouse kan je namelijk je expertise laten zien en je netwerk uitbreiden omdat je snel met nieuwe mensen in contact komt.

Google Ads wijzigt zoekwoordopties
Binnen het Zoeknetwerk van Google Ads verdwijnt de zoekwoordoptie Broad Match Modified. Deze wordt vervangen door een verbeterde versie van Phrase Match. Deze aanpassing is belangrijk voor Google omdat de zoekmachine steeds beter de context van de zoekopdracht begrijpt. Daarnaast stuurt Google hiermee meer op automatisering en smart bidding.

Bekijk hier de uitleg van Google over de verschillende zoekwoordopties.

Maak je in je huidige campagnes gebruik van Broad Match Modified zoekwoorden? Verander ze dan nog niet naar Phrase Match. Je huidige BMM-zoekwoorden functioneren na de update namelijk hetzelfde als Phrase Match zoekwoorden. Op deze manier voorkom je verlies van je zoekwoordhistorie. Maak je een nieuwe campagne of Ad-groep aan, dan kun je BMM-optie dus achterwege laten en naar wens Phrase Match zoekwoorden toepassen.

Responsive Search Ads als standaard
De volgende opvallende wijziging binnen het Zoeknetwerk van Google is de volledige focus op responsieve zoekadvertenties. Maak je een nieuwe campagne aan, dan kun je alleen nog maar kiezen uit Responsive Ads. Dit is dus het nieuwe standaard advertentietype voor campagnes in het Zoeknetwerk. Google licht deze wijziging als volgt toe:

“Met behulp van machine learning bepalen responsieve zoekadvertenties automatisch de beste combinatie van koppen en beschrijvingen om de juiste advertentie weer te geven aan de juiste persoon. We hebben zelfs gezien dat adverteerders die responsieve zoekadvertenties aan hun advertentiegroepen toevoegen, tot wel 10% meer klikken en conversies genereren.”

Apple VS Facebook
De iOS 14-update van Apple gooit roet in het eten van Facebook en adverteerders. Het verzamelen en delen van data via de Facebook-pixel wordt na deze update een stuk lastiger! Dit kan namelijk alleen nog wanneer een gebruiker via een ‘pop-up’ daar expliciet toestemming voor geeft. Hierdoor worden onder andere de tarteting-mogelijkheden behoorlijk beperkt, waardoor de kans bestaat dat je campagnes minder effectief worden. Voor nu is het onderzoeken waard of andere mogelijkheden binnen Facebook of andere platformen interessant zijn.

Meer weten over deze ontwikkelingen? Neem dan contact met ons op.

Bronnen: Marketingfacts, Frankwatching, Adformatie
   Persoonlijk
   Up-to-date kennis
   Creatief
   Korte lijnen
AdActive
AdActive Online Marketing
Dokter Holtropstraat 61B
3851 JG Ermelo

T 0341 217 104

Laat ons met je meedenken!

Omschrijf je uitdaging*

Naam*

E-mail*

Telefoon
De gegevens die je via dit formulier achterlaat worden alleen gebruikt om je van dienst te kunnen zijn en een antwoord te kunnen geven op jouw vraag. Meer informatie vind je in onze privacyverklaring.
Verstuur