Bij programmatic trading koop je real time online advertentieruimtes in met behulp van software die met algoritmes bepaalt of bepaalde personen de juiste doelgroep zijn voor je boodschap. Deze manier van adverteren wint aan populariteit. Maar naast de voordelen, namelijk efficiëntie en het veilingsprincipe dat ervoor zorgt dat de vertoningen plaatsvinden tegen de best mogelijke prijs, worden de nadelen ook meer bekend.
De grootste zorg is dat het zicht op de effectiviteit vaak wordt belemmerd. Want waar worden alle display-ads geplaatst? En worden ze wel door de juiste mensen gezien? Adverteerders zijn het zicht hierop totaal kwijtgeraakt.
Website selectie naar menselijk inzicht
XS4ALL kiest daarom nu voor gezond verstand. Wat inhoudt dat ze grote wijzigingen hebben doorgevoerd in de inkoop en de selectie van websites nu naar menselijk inzicht wordt gemaakt. Het umfeld waar de doelgroep zit is leidend, wat heeft geresulteerd in een aanzienlijke daling in het aantal websites waarop geadverteerd wordt. Pas na de selectie wordt de inkoop wel geautomatiseerd via programmatic.
Formaten van banners
Naast het aantal websites waarin is geschrapt is ook het aantal formaten gewijzigd. XS4ALL maakt geen gebruik meer van kleine advertenties. De kleine formaten zouden niet goed genoeg zijn voor branding doeleinden.
De ervaring tot nu toe is dat een aantal opvallende banners op een beperkt aantal sites meer effect hebben dan veel kleine banners op heel veel sites. Het resultaat is dat het rendement van de online campagnes is verhoogd. Hierbij is niet alleen gelet op conversie, maar ook op top of mind awareness en merkwaardering.
Deze case leert dat kwaliteit boven kwantiteit gaat en het menselijke brein nog altijd een belangrijke rol speelt bij beslissingen die om gezond verstand vragen.
Bron:
Adformatie.nl