Stories & Cases

#GROEIMERKEN Jouw missie. Jouw verhaal!

Waar veel merken vooral vertellen "wat" ze doen, vertellen #GROEIMERKEN "waarom" ze het doen. Jouw missie. Jouw verhaal.

Datum: 7 februari 2022
Geschreven door: Ruud

Jouw verhaal valt op
Waar veel merken vooral vertellen "wat" ze doen, vertellen #GROEIMERKEN (de inspirerende en succesvolle merken) "waarom" ze het doen. Het "waarom" is jouw missie. Het geeft aan waar je voor staat en wat je voor een ander wilt betekenen. Jouw drijfveren. Jouw verhaal! Maar weinig merken weten waarom ze bestaan en vertellen al snel wat en hoe ze iets doen. Ze communiceren direct een oplossing met een dienst of product. Maar niemand weet waarom ze het doen. Op deze manier kun je geen uniek verhaal vertellen en je dus niet onderscheiden als merk. Als je al jouw activiteiten vanuit jouw verhaal doet, dan heb je iets te vertellen. Je deelt een emotie, een gevoel. Het valt op en het valt nauwelijks te kopiëren.

Emotie
Nike speelt met hun missie "Nike geeft inspiratie en innovatie voor iedere atleet in de wereld.", met als de mooie definitie van atleet: "Iedereen die een lichaam heeft, is een atleet." sterk in op emotie. En zoals we weten kopen mensen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Stel je bent in een sportwinkel op zoek naar nieuwe sportschoenen omdat je het deze keer echt goed gaat aanpakken. Welk merk kies je? Waarom kies je Nike in plaats van New Balance? Bij merkvoorkeur spelen vooral onbewuste overtuigingen en emoties een grote rol. 

Waarom lijken veel merken op elkaar?
Veel bedrijven en organisaties vertellen hetzelfde. Elke webshop levert uit voorraad en elke makelaar heeft korte lijnen. De zoekwoordcombinatie “jong en dynamisch” levert al snel 1.350.000 resultaten op in Google. Deze termen zijn van 'iedereen'. Ze zijn inwisselbaar. Het beklijft niet. Gelukkig is Pasen al weer achter de rug. Maar ik kan wel raden dat er in veel webshops en showrooms weer eieren zijn verstopt. Ik hoor de communicatieafdeling weer een zucht van verlichting slaken: “Dat hebben we weer gehad, op naar de volgende actie.” En het is te begrijpen. Veel marketing- en communicatiemedewerkers, maar ook bedrijfseigenaren, stoeien met een marketing- en contentplanning. Er is een groot gebrek aan tijd en daardoor weinig ruimte voor creativiteit.

Missie van #GROEIMERKEN
Mijn doel is om alle merken weer opnieuw naar zichzelf te laten kijken. Terug te gaan naar de drijfveren van de oprichter. Waarin kan jij je onderscheiden? Dat begint altijd vanuit een missie en het verhaal. En mensen houden van verhalen. En zeg nou zelf, dat is toch ook veel leuker om te vertellen?

Ik vind dat elk merk een Big Idea verdient, en wil MarCom medewerkers en ondernemers daarbij helpen. Denk daarom groot. Droom! Waarom was of ben je begonnen? Formuleer jouw "waarom". Het fundament van iedere campagne dat jouw merk tot leven brengt. Dé basis voor alle #GROEIMERKEN!

Ook groei merken? Laat van je horen!

Neem contact op
Algemene voorwaarden|Privacy verklaring